Bicycle Geometry 101 Guide

Guide För Cykelgeometri

Bike Insights & Bike Dimensions

Du kommer sannolikt att stöta på cykelgeometri några gånger när du undersöker olika cykelmodeller. Att förstå vad det betyder hjälper dig att välja en cykel som känns bäst för din körstil.

Vad är Cykelgeometri?

Vi vet alla vad geometri betyder när man hänvisar till matematiska begrepp om rymden, så vad exakt pratar folk om när de hänvisar till en cykels geometri?

Rambyggare har använt en lös samling idéer och kunskap i flera år för att göra alla typer av cyklar som är bekväma. Enkelt uttryckt är cykelgeometri de samlade måtten på alla de enskilda delarna som utgör en cykel.

Dessa mätningar kommer att ha en inverkan på hur cykeln hanterar i olika situationer, och hur det känns att cykla. Du kan modifiera ramgeometrin för att göra den mer lämpad för casual ridning, racing nedför backar eller någon annan specialitet.

Lyckligtvis gör de flesta märken ett bra jobb med att marknadsföra sina cyklar till rätt målgrupp. Ändå är det bra att förstå grunderna för ramgeometri. Detta gör att du kan fatta det bästa köpbeslutet för en cykel. Att bli bekant med olika delar av en standard cykelram är ett bra ställe att börja.

Innehåll

  1. Delar av cykelramen
  2. Stack & Reach
  3. Huvudrör/Sittrörsvinkel
  4. Hjulbas
  5. Överväganden för gaffeln: Rake & Trail
  6. Bredder och diametrar
  7. Andra faktorer

. Delar Av En Cykelram

Det är användbart för att förstå alla delar som utgör en standard dubbeltriangelcykelram. Låt oss ta en titt innan vi dyker djupare in i geometrikoncept.

  1. Top Tube En stång som löper längs toppen av triangeln mellan styret och sadelstolpen.
  2. Sätesrör En vertikal stång placerad mellan bottenfästet och sadeln i den bakre änden av huvudtriangeln.
  3. Down Tube Stången som löper tvärs över botten av huvudtriangeln, bakom framhjulet.
  4. Head Tube En stor, vertikalt orienterad stång som är större än huvudtriangeln och där gaffeln är placerad.
  5. Bottom Bracket Shell Detta är hålet i sadelröret som inrymmer ett bottenfäste.
  6. Rear Dropouts Detta är korsningen i den bakre änden av den bakre triangeln, där bakaxeln och bakväxeln fästs på cykeln.
  7. Sätesstag Metallslangen som löper över toppen av den bakre triangeln, mellan sadelstolpen och de bakre utfällningarna.
  8. Kedjestag Metallslangen som löper tvärs över botten av den bakre triangeln, mellan vevfästet och de bakre utsläppen.
  9. Gaffel En tvådelad del som håller framhjulen och trär in i ramen via huvudröret.
  10. Front Dropouts Anslutningen i botten av gaffeln där det främre spettet/axeln sätts in.

. Stack & Reach

För en sekund, låt oss titta på diagrammet och se positionen för både huvudröret och bottenfästet. Både stapel och räckvidd hänvisar till avståndet mellan mitten av vevkonsolen och toppen av huvudröret. Stack avser det vertikala avståndet mellan dessa punkter och räckvidd avser det horisontella avståndet.

En större stack kommer att sätta dig i en mer upprätt körställning. Med mer stack kommer förhållandet mellan var fötterna vilar på pedalerna och var du placerar händerna på styret att öka. Eftersom du inte är lika böjd är staplingen mer avslappnande.

En längre räckvidd innebär att ditt horisontella avstånd mellan dina fötter och pedalerna blir större. Ramar med lång räckvidd gör att du kan cykla snabbare och mer framåt. Detta minskar vindmotståndet.

. Huvudrör / Sätesrörsvinkel

Huvudrörets vinkel i förhållande till marken och sadelrörsvinkeln kan också ha en betydande inverkan på hur en cykel hanterar. Båda dessa vinklar kan ha olika effekter, så det är viktigt att hålla dem i balans.

Huvudrörets vinkel påverkar direkt vinkeln med vilken gaffeln passar in i din cykel. En mindre huvudrörsvinkel kommer att resultera i att gaffeln lutar längre bakåt och att framhjulet kommer ut längre framför dig. Mountainbikes (särskilt de med mjuka gafflar) tenderar att ha mindre huvudrörsvinklar för att ge mer fjädringsavstånd och uppnå en bredare hjulbas. Landsvägscyklar tenderar att ha något större huvudrörsvinklar. Huvudröret kan också påverka var din gaffelstyrare slutar.

Sadelrörsvinkeln avgör var sadeln är i förhållande till vevfästet. En liten sadelrörsvinkel betyder att sadeln ställs längre bak och mer av din vikt kommer att vila på sadeln när du rider. Stora sadelrörsvinklar (de som närmar sig 90 grader) används ofta i testramar eftersom de tillåter förare att sitta böjd för bättre aerodynamik.

. Hjulbas

Hjulbasen är måttet mellan var fram- och bakhjulet kommer i kontakt med marken. Detta kan påverkas av många faktorer, inklusive längden på kedjestagen och vinkeln på huvudröret.

Längre hjulbaser ger stadiga cyklar som svänger långsammare. Kortare hjulbaser är mer stabila och möjliggör bättre styrning, särskilt när du går nedför. Om du letar efter en cykel för touring, fritidspendling eller lasttransport, kommer du att vilja välja en cykel med längre hjulbas. Om du letar efter en racier, mer lekfull cykel så skulle en kortare hjulbas vara ett bra val.

. Gaffelöverväganden: Rake & Trail

Nu när vi har täckt några av de viktigaste aspekterna av ramgeometri, låt oss ta en titt på gafflar. Hanteringen av en cykel, särskilt på styrningen, påverkas kraftigt av dess gafflar. Undersök två mått specifikt: gaffelrake och trail.

Gaffelrake, även känd som gaffelförskjutning, hänvisar till hur långt det främre navet är från den imaginära styraxeln som går ner från huvudröret. Vissa gafflar är böjda framåt nära botten, andra har en liten vinkel vid korsningen där styrröret möter gaffelkronan, och några har framåtvända utsläpp som flyttar axeln (och navet) framåt. Dessa är alla olika sätt att förskjuta navet i förhållande till styraxeln. Styrningen blir snabbare om gaffelräfsan är större (längre fram). En mindre gaffelkratta försvårar däremot styrningen men ger dig större stabilitet.

Trail är ett lite mer komplext mått som direkt påverkas av gaffelförskjutning såväl som huvudrörets vinkel. Om vi förlänger den tänkta styraxeln hela vägen till marken, och förlänger ytterligare en tänkt linje vertikalt från det främre navet till marken, är skillnaden mellan de två punkterna spåret. Trail kommer att vara mindre gafflar som har mer rake. En större stig kommer att resultera i en cykel som själv korrigerar mer när du styr, vilket ger bättre hantering i höga hastigheter.

. Bredder Och Diametrar

En andra viktig faktor är att matcha komponenter med olika standarder för bredd och diameter på ramen. Se tabellen nedan.

  1. Bottenfästes skalbredd Bredden på bottenfästeskalet finns i många olika standarder, såväl som gängade och presspassade versioner.
  2. Främre navavstånd Alla hjul har inte samma navskalsbredd! En spårgaffel accepterar inte ett MTB-nav som har boost-avstånd. Du bör också vara medveten om att thru-axle cyklar kräver speciella nav och axlar.
  3. Bakre navavstånd: Det bakre navet måste ha samma bredd som det främre navet.
  4. Headsetstandarden för moderna cyklar är en rad olika standarder. Vissa headset har samma diameter upptill och nedtill, andra har olika bredder för att passa avsmalnande styrrör.
  5. Sadelstolpe Se till att du kontrollerar sadelstolpens diameter innan du köper en ersättning, eftersom de finns i många storlekar.

. Andra Faktorer

Utöver ramen finns det många andra faktorer som kommer att påverka hur en cykel hanterar. Ramen är en grund från vilken många resultat är möjliga. Om du tycker att din cykel är obekväm eller på annat sätt dåligt anpassad till dina behov, kan det enklaste och billigaste sättet att fixa det vara att byta ut några av de mindre komponenterna. Detta är ett bra sätt att förstärka cyklarnas effektiva geometri utan att byta ramar.

Testa att experimentera med olika längder, alternativa styrdesigner, förskjutna sadelstolpar, olika gafflar, olika sadlar, bredare och smalare däck etc. Du kan få din cykel att må bättre genom att justera höjden på din sadel eller din sadelstolpsvinkel. Du kan modifiera din cykel på många sätt, men bara genom att göra det kommer du att kunna ringa in din inställning.

Som sagt, en liten ram i storlek kommer aldrig att vara rätt passform för en extra stor förare. Ingenting kan slå känslan av en ordentligt passande ram.