Efter att ha beställt den fem månader tidigare fick jag min DomaneHP+7 i april 2022. Vem visste att Wisconsin var så långt?
Så vad fick mig att spendera över k när cykeln den ersatte kostade en fjärdedel av det och fortfarande fick jobbet gjort? För dem som hatar långa recensioner, kommer jag att ge svaret på förhand: Jag hade pengarna och det är en bokstavlig tidsmaskin. Här är erbjudandet för dig som inte är intresserad av långa recensioner.
Recension av John Dougherty
Jag körde min förra cykel i fem år och den var helt mekanisk med en Shimano 105-gruppsats och vägde 9 kg. Trevlig cykel, men den hade ett olösligt problem med spökväxling.
Se upp: Cykla inte utrustad med Di2-växelreglage. Du kommer att bli besviken om du inte sätter dig tillbaka på din gamla cykel.
En annan sak jag var tvungen att bestämma var min ålder. Vid 69 år hade jag uppgiften att föreställa mig hur nästa decennium skulle se ut. Det fanns bara en lösning: en bokstavlig tidsmaskin. Det är vad jag fick.
Jag hade bara en stor reservation om den här cykeln.
Faith tillät mig att acceptera att cykeln bara hade en kedjekrans. Utväxlingen var dock tveksam. Framsidan är bara 46T och hade ett 42T högt kedjehjul på baksidan.
Ja, den har en liten av elva, men vad är den här cykeln trots allt? Var den här cykeln en seriös landsvägscykel eller en hybrid? Det fanns väldigt lite förstahandsinformation där ute, men jag var säker på att det inte skulle vara några problem att nå 28 mph, även med den nödvändiga 80 rpm kadensen. 80?? Jag rider vid sextio, tack. Det är inget problem, de hade rätt. Egentligen var 32 mph min toppfart på flats när assisten slår in.
Jag är säker på att det finns skäl att köpa en klass-1-cykel (32 km/h assist) som är relativt lätt att hjälpa på klättringar, men om de sålde en som gick 35 mph, skulle jag ha velat ha den. Jag var besatt av maxhastigheten och körde på det sättet först.
Nu tenderar jag att stänga av assisten förutom att gå uppför irriterande kullar där jag kan gå ner 45 kg och 45 år med en knapptryckning.
Time Machine verkligen.
Klättring är där denna maskin utmärker sig. Med fyra effektinställningar finns det inget du inte kan göra bäst. BTW, den bästa kraftassistansen har aldrig varit en nödvändighet för mig.
Så nu kommer vi till sortimentet.
Den huvudsakliga begränsningen för räckvidden är ryttarnas vikt.
Ja, hur snabbt och hur brant spelar roll, men vikten är begränsningen. Vid 15 cm8 cm väger jag 113 kg. Jag kan åka fyra mil i lägsta effektläge i böljande backar och har 30 % kvar. Jag kan också klättra 12% för sju miles i 16 mph, och fortfarande har 70% av mitt batteri.
Det tar cirka två timmar att ladda 4amp-laddaren. Det är möjligt att åka 70 miles med den lägsta effektinställningen om du väger 91 kg eller mindre .
Bromsarna är grymt bra.
Du kan läsa specifikationerna och komma till dina egna slutsatser, men bromsning är aldrig ett problem. Växlingen är skarp och förutsägbar. Trek är känt för sin utmärkta kvalitet, vilket är IMO ett kännetecken. Bosch är motorn och det finns inte mycket att säga om det.
När motorn är påslagen kommer du att höra ett lätt klickljud. Detta är dock inte ett tecken på att din cykel är en normal.
Det är inget du skulle märka. När du rullar ut kommer du att höra lite ljud från mittmotorns gränssnitt, men det är inte mycket, som kort i ekrarna.
En trevlig överraskning var hur lätt kontrollern fungerar.
De kallar detta en Kiox.
Jag har haft andra märken som registrerat vad vi vill veta om resan, men det här är det enklaste jag någonsin har använt och ger dig allt utan att behöva trycka på olika knappar; dess sekventiell. Det här är förmodligen det bästa för icke-tekniker som mig.
De säger att den extra vikten av motor och batteri faktiskt hjälper till med hanteringen. Jag tror att det kanske är korrekt för duffs som jag; den har en lägre tyngdpunkt. Denna har en landsvägscykelgeometri och är som sådan exakt och förutsägbar. Jag kunde gå ner i 44 mph, och jag märkte bara kolhjulets tvärsnitt (1
Jag gillar storleken på däcken: 38mm.
Jag kan pumpa dem till 34 kg och få en ordentlig tur tillsammans med Domane-ramen med dess ramisolatorer. Detta är en bekväm ram att åka på och sitsen är bra.
Kanske den sista att tänka på: vid 16 kg kan jag lyfta in min cykel bak i lastbilen. För tyngre cyklar har jag sett killar som har ramper. Trek har uppnått denna bedrift och det kommer att bli dyrt. Är det värt kostnaden? Den vinner min röst. Jag är upprymd. Ångrar absolut inget.
Specifikationer För Trek Domane+ HP 7
- Cykelvikt (56 cm ram: 162 kg / 16,2 kg
- Max. Viktkapacitet (cykel + ryttare + redskap): 125 kg / 125 kg
Ram & Hjul
- Ram OCLV Carbon, 500-serien
Inbyggt löstagbart batteri
Avsmalnande huvudrör
Bakre isoSPEED
Routing intern
Plattmonterad skiva - Montera ramen
Endurance - Gaffel
Domane+ kol
konisk styrplatta Plattmonterad
skiva
12×100 mm genomgående axel - Hjul
Bontrager Aeolus Pro 3V
Carbon från OCLV
TLR
25 mm fälgbredd
Fram 100×12 mm genomgående axel
Bak 142×12 mm genomgående axel, Shimano 11-växlad frinavsspett
Bontrager Justerbar spak, genomgående axel - Däck
Shcwalbe G-One Speed, 700x35c
Max däckbredd 38c
Drivlina
- Växlar
Shimano Ultegra Di2
R8070
11-växlad - Bakväxel
Shimano GRX RX817 Di2
Lång bur
Max kugghjul 42t - Kassett
Shimano Deore XT M8000
11-växlad - Vevarm
Praxis kol för Bosch 46t
Storlekar:
52 170 mm
54, 56 172,5 mm
58, 60 175 mm - Kedja
Shimano Ultegra HG701
11-växlad
Komponenter
- Bromsar
Shimano RX400 hydraulisk skiva
plattfäste
Rotorer 160mm Shimano MT800 - Sadel
Bontrager Commuter Comp - Sadelstolpe
Bontrager kolfiberkåpa invändig sadelstativ
Integrerad ljusfäste
20 mm offset
Storlekar:
52, 54, 56 kort längd
58, 60 lång längd - Styre Bontrager
Pro IsoCoreVR-CF
OCLV Carbon
31,8 mm
Intern Di2 routing
Räckvidd 93 mm
Drop 123 mm
Bredd:
52 40 cm
54, 56 42 cm
58, 60 44
cm Bontrager Supertrack Perf Tape Styrtejp - Stam
Bontrager Elite 31,8 mm
Längd:
52, 54 90 mm
56, 58 100 mm
60 110 mm - Stöd
Pletscher Comp 40
Elektronik
- Motor
Bosch Performance Speed
250W
75Nm
28mph / 45kmh (Klass 3) - Batteri
Bosch PowerTube 500
500Wh - Controller
Bosch Kiox
Stöldskyddslösning - Laddare
Bosch standard 4A (100-240V) - Lampor
fram Bontrager Lync, 1000 lumen
bak Domane+, STVZO-kompatibel