Hur Man Byter Ut Och ändrar Storlek På En Cykelkedja - Det är Enkelt!

Tidpunkten för byte av kedjan kommer att förlänga livslängden på hela din drivlina. Det förhindrar också effektivitetsförlust, så att du kan få ut det mesta av din åktur.

Genom att veta hur man fixar en cykelkedja och byter ut en sliten kan du spara pengar på mekanikeravgifter och spara tid att gå till och från butiken. Det är enkelt och snabbt.

Den här artikeln kommer att diskutera hur du kontrollerar din kedja för slitage och reparerar den.

Varför Och När Du Bör Byta Ut En Cykelkedja

Varför byta ut din kedja? Slitage är en del av att cykla. Med tiden slits kedjan, kuggarna och kedjorna ned eftersom drivlinan har många rörliga delar och nästan all trampkraft överförs genom den.

Processen börjar med en förlust av effektivitet genom extra friktion i systemet, följt av att kedjan börjar hoppa och hoppa. Samtidigt slits kedjan på kassetten och kedjeringen i en växande takt.

Du kan behöva byta ut dina kedjor oftare om du klättrar eller rider ur sadeln ofta.

Tumregeln för att byta ut en kedja är att göra det var 2 000 mil som en del av grundläggande cykelunderhåll. Det är bäst att kontrollera slitage med 500 mils intervall. Denna uppskattning på 2 000 mil är mycket grov, och körsträckan kommer att variera avsevärt mellan kedjor och ryttare.

Kvaliteten på produkterna skiljer sig åt, och körstilar påverkar hur snabbt den bär. Förläng din kedjas livslängd med regelbunden rengöring och smörjning av kedjan och drivlinan, kör med hög kadens och undvik tvärkedjor genom att växla ordentligt.

Cykelkedjestorlekar Förklaras – Hur Får Man Rätt?

Kedjor är gjorda för att matcha antalet kuggar på din kassett.

En 11-växlad kassett kräver en matchande 11-växlad kedja. Denna dimensionering relaterar till kedjans bredd; en oöverträffad kedja skaver av kugghjulet inuti den där den sitter.

En kedjas bredd kommer att minska ju fler växlar den är tänkt att fungera med. Det är därför en 10-växlad kedja inte passar på en 12-växlad kassett även om längden är rätt.

När du väljer en ersättningskedja är det bäst att välja den som ursprungligen följde med din cykel eller en från samma tillverkare. Om detta inte är möjligt kan stora märken vara korskompatibla så länge de matchar hastigheterna (6,7 och 8-växlade kedjor)

Som alla cykelkomponenter finns det ett brett utbud av priser för kedjor; avancerade kedjor är vanligtvis lättare och mer hållbara.

Hur Mäter Man Kedjeslitage?

Ett kedjekontrollverktyg är det bästa sättet att mäta kedjeslitage. Dessa är billiga och enkla enheter som kan tala om för dig om det är dags för ett byte baserat på hur sträckt din kedja är. Alternativt kan du mäta slitage med en linjal eller dra i den med fingrarna.

Metod 1: Använd Ett Kedjeslitverktyg

Ett grundläggande verktyg för cykelkedjor som visar 0,75 % och 1 % slitagepoäng.

Att använda ett verktyg är det snabbaste och enklaste sättet att mäta slitage. Börja med att ta din schackenhet, en tunn metallbit med krokliknande utsprång. Fäst sedan kroken på en rullande rulle. Låt sedan den andra änden vila i utrymmet mellan rullarna, eller ovanpå kedjan.

Generellt sett bör 11-växlade och 12-växlade kedjor bytas ut vid 0,5 % slitagepunkt. För 10-växlade och 9-växlade kedjor bör utbytespunkten vara 0,75 %. Men för kedjor med lägre hastighet, såsom 8-växlad eller lägre hastighet, bör 1%-nötningspunkten bytas ut.

Om du väntar för länge (0,75 % på 11- och 12-växlade kedjor eller 1 % på 10- och 9-växlade kedjor), kan du också behöva byta ut kassetten och kedjehjulen för att säkerställa korrekt växling.

Metod 2: Mät Med En Linjal

Det näst bästa sättet att kontrollera kedjan för sträckning är att använda en linjal eller måttband. En ny kedja ska vara 30 cm (304,8 mm) lång, med 12 länkar. Dra åt kedjan och starta din linjal i mitten av en stift för att mäta.

Kontrollera sedan var 30 cm-märket på linjalen ligger. Du måste byta ut kedjan om de 12 nitarna är större än 12 1/8 tum (308 mm).

Metod 3: Dra Med Fingrarna

Dra i kedjan vid klockan 3 medan du är i den stora kedjeringen och den största kugghjulet på baksidan. Bilden visar en kedja med mycket liv.

För att ställa in, sätt din kedja på den största kedjeringen. Placera sedan din kedja på den största kedjeringen och dra sedan av den med fingrarna och ta tag i den vid klockan tre. Det bör finnas ett litet mellanrum mellan kedjan och kedjeringen när du drar i den.

Slitage på en sliten kedja gör att den dras bort. Detta ger en tydlig bild av kedjan och dess kedjekrans. Även om den här metoden inte är särskilt exakt, hjälper den dig att veta när du ska använda en linjal eller kedjekontroll för att inspektera slitage.

Hur Man Fixar En Cykelkedja Eller Installerar En Ny

Det här avsnittet visar dig hur du byter ut den slitna kedjan på din cykel. Det är också användbart att lära sig att reparera en cykelkedja som har gått sönder medan du är ute och cyklar. Processen innebär att man tar bort den trasiga länken från kedjan och förbinder de två ändarna med en extra huvudstift eller länk. Detta tas upp i steg två till fyra.

Din kedja blir för kort om du använder en stift som snickare. En masterlänkfix, å andra sidan, lägger till ytterligare en länk till din kedja och återställer den till sin ursprungliga längd.

Verktyg du behöver:

  • Kedjeverktyg
  • Spetstång, eller master link tång, om din kedja har en.
  • Ny kedja
  • Om du använder ett nytt anslutningsstift, smörj

Steg 1: Ta Bort Den Gamla Kedjan

Innan du börjar, flytta din kedja till den minsta kugghjulet och minsta kedjekransen. När din kedja är på plats, se till att kontrollera huvudlänken. Ta också ett fotografi av bakväxeln så att du kan referera till den senare när du drar den nya kedjan.

Kör huvudlänken igenom tills den är på den nedre änden av kedjan som ansluter den bakre växeln till kedjehjulen. Använd sedan din tång för att sätta in dem runt länkens två rullar. Stäng tången för att låsa upp låset.

Det blir mycket snabbare och enklare att ta bort en huvudlänk från din kedja om den kommer med en.

Om din kedja inte har en huvudlänk kan du använda ditt brytverktyg för att placera den nedre änden av kedjan i spåret. Rikta sedan in en av stiften på kedjan med drivstiftet. Vrid sedan handtaget medurs för att frigöra den andra sidan.

Om du har tid är det här en bra tid att rensa ur din kassett.

Steg 2: Dimensionera Din Nya Kedja

Det finns två sätt att dimensionera en kedja. Det enklaste är att jämföra gammalt och nytt genom att lägga ut dem sida vid sida. När du gör det, se till att länkarna är i linje med bådas längd, vilket ger dig en korrekt bild av hur många länkar du bör ta bort från den nya (de brukar komma för långa). Markera sedan den matchande tappen och bryt av de extra länkarna med ditt kedjeverktyg.

Alternativt kan du flytta din framväxel till det större kedjedrevet och sedan köra den nya kedjan runt det stora kedjedrevet. Den största kuggen bak ingår ej. Dra sedan ihop de två ändarna undertill tills de möts. Låt dem överlappa två hela länkar och halvlänken på vardera sidan. Ta sedan ut eventuella tillbehör och din kedja är klar för installation.

Steg 3: Dra Kedjan

Eftersom vissa kedjor är riktade, se till att utskriftssidan är vänd mot dig innan du installerar din kedja. Om din kedja använder en anslutningsnit, för med sidan av den yttre hållarplattan genom den bakre växeln. Detta är inte relevant eftersom huvudlänkskedjor har innerplåtar i vardera änden.

Du kan dra cykelkedjan korrekt genom att flytta den över kassetten, under och runt den övre remskivan.

Börja routa genom att placera kedjan på den minsta bakre kugghjulet. Väl över kugghjulet, för den tillbaka över och över det högre hjulet, sedan ner och tillbaka och tvärs över toppen av det nedre hjulet i en S-liknande form. Det här är en knepig del, så ta dig tid. Se bilden om du behöver. Var dessutom uppmärksam på eventuella burar i bakväxeln och se till att kedjan löper inuti dem.

Den motsatta sidan av kedjan löper genom framväxeln och in i den bakre triangeln.

Steg 4: Anslut Kedjan

Det finns två sätt att ansluta beroende på om du har en huvud- eller sekundärlänk. Om du har en huvudlänk, se till att pilen på den yttre plattan pekar i den riktningen. Fäst plattorna från huvudlänken till ändarna av din kedja och anslut dem sedan.

Säkra den sedan genom att vrida veven för att låsa den helt. Alternativt, håll i bakbromsen och vrid veven för att skapa spänning; detta låser också huvudlänken.

Använd en kort bit tråd eller en gammal eker för att hålla kedjan på plats medan du kopplar den med tången.

Om din kedja använder ett anslutningsstift, rikta in båda ändarna. Ta sedan din nya stift (den måste motsvara kedjemodellen), tillsätt en droppe smörjmedel och tryck in den i hålet med fingrarna inifrån och ut mot dig.

När du möter motstånd, använd ditt kedjeverktyg för att driva in resten av stiftet i kedjan, se till att det matchar de på vardera sidan. Den utstickande spetsen kan tas bort med din tång.

Steg 5: Undersök Den Nya Kedjan

När länken är på plats kan du backa för att kontrollera om det finns stela länkar. Böj sedan försiktigt kedjan med händerna för att lossa eventuell åtdragning. Slutligen, om en ny kedja fortsätter att hoppa och hoppa, kommer din kassett och kedjehjul troligen att behöva bytas ut.

Vanliga Problem Med Cykelkedjor Lösta

Hur Fixar Man En Trasig Cykelkedja?

För att fixa en trasig cykelkedja, identifiera först den trasiga länken. För att ansluta nitkedjor:

  1. Du bör ha minst två matchande ändar: en inre och en yttre platta.
  2. Använd ditt kedjeverktyg för att ta bort trasiga länkar
  3. Ta din nya stift och installera den med ditt kedjeverktyg, tryck den mot dig från insidan av kedjan. Efter att stiftet har installerats, ta bort spetsen med hjälp av tången.

Reparera huvudlänkskedjor:

  1. Se till att båda ändarna är innerplattor så att du kan passa huvudlänken.
  2. Tryck ihop ändarna genom att sätta den nya länken på varje sida.
  3. För att låsa huvudlänken, håll ner den bakre bromsen och tryck på veven för att skapa spänning.

Hur Drar Man åt En Cykelkedja?

Enkelväxlade cyklar har vanligtvis justerbara dropouts som gör att du enkelt kan justera kedjespänningen.

Cyklar som inte har växelväxlare, såsom BMX, förlitar sig på glidande utsläpp för att hantera kedjespänningen. Så om din kedja är lös och börjar glida av plattorna kan du dra åt den i fyra snabba steg.

  1. Ställ din cykel upp och ner.
  2. Lossa de bakre hjulbultarna.
  3. För att öka spänningen på kedjan, dra tillbaka hjulet ungefär en halv tum eller mindre. Håll sedan hjulet på plats.
  4. Se till att bultarna är åtdragna.

Om din cykel inte har justerbara dropouts kan du dra åt cykelkedjan genom att ta isär den, ta bort några länkar för att förkorta den och koppla ihop den igen.

H Hur Fixar Jag En Trasig Cykelkedja?

En lös cykelkedja kan vara ett symptom på tre olika problem.

  1. Den är överdrivet sliten och behöver bytas ut. Kedjor är mer flexibla när de åldras, vilket ger extra slack i kedjan och kan orsaka problem vid växling.
  2. Du måste klippa av en länk om kedjan är för lång. Om kedjan har rätt storlek (se steg 2 ovan), kommer detta problem inte att uppstå.
  3. Växeln tar inte upp något av arbetet och kan behöva justeras eller bytas ut. Detta är ett annat vanligt problem som ibland kan uppstå med äldre drivlinor.

Hur Fixar Man En Cykelkedja Som Ramlade Av?

För att fixa en cykelkedja som ramlat av, börja med att vända den upp och ner för att vila på sadeln och styret.

  1. Tryck och håll bakväxeln framåt för att få extra slack på kedjan.
  2. Ta sedan kedjan i din andra hand och haka den över kedjekransen (den som växeln är inställd på om du har flera kedjehjul).
  3. När 30-50 % av kedjan sitter på tänderna, vrid ett varv på pedalerna och resten låses på plats.