Mountainbike Vs Landsvägscykel Vevsats

Det finns många alternativ för vevpartier, och det kan vara svårt att välja rätt. De flesta nybörjare frågar vilket vevparti som är bättre för mountainbikes eller landsvägscyklar.

Mountainbike vevsatser ger bredare växelområden, vilket gör dem till ett bra alternativ om man går uppför. Men om du ska åka över asfalterade ytor som vägar eller stigar, är ett vevparti för landsvägscykel bättre.

Roadbike-vevsatser erbjuder fler växlingsalternativ och lättare ramar som gör dem perfekta för racing.

Å andra sidan är mountainbikes vevpartier robustare och tyngre och bättre för att utforska obanad terräng.

Kan du ha bråttom? Här är en snabb översikt över de bästa mountainbike- och landsvägscyklarnas vevar.

1. SHIMANO Deore 6000 Vevsats Bäst för mountainbikes

2. SHIMANO Dura-Ace 9100 Standard Crankset Best 53/39T för racing

3. ALTUS CHAINSET FC-M311-L Bäst för nybörjare med mountainbike

4. SRAM S600 vevsatser Bästa MTB-vevsats för budget

5. SHIMANO 105 FC-R7000 Vevsats Bästa kompakta Vevsats för landsvägscykel

Vad är Skillnaden Mellan Vevsatser För Mountainbike Och Landsvägscykel?

Den huvudsakliga skillnaden mellan mountainbikevevsatser och landsvägscykelvevsatser är antalet kuggar och utväxling.

Mountainbikes kan användas för att klättra i branta sluttningar medan landsvägscyklar är designade för maximal hastighet.

Specifikt har en typisk mountainbike 42 tänder på den största kedjekransen och 22 på den minsta. På den bakre kassetten sträcker sig från 12 till 28 tänder på kuggarna.

En vanlig landsvägscykel har å andra sidan 52 tänder på den längsta kedjekransen och 39 på den minsta. En landsvägscykels kassettstorlek är vanligtvis 11-21.

En annan skillnad mellan drivlinorna är deras längder på de bakre växelarmarna. MTB-växeln har en ensam arm eftersom den måste hantera fler kedjelänkar när den växlas till den lägsta kombinationen.

En mountainbike med en 42/22T och en 28/12 kedjekrans har en skillnad mellan (70-34)=36 länkar.

Tvärtom, en landsvägscykel med ett 52/39T kedjeblad och en 21/11T kassett har en tandskillnad på (73-50)=23 länkar.

Mountainbikes kräver en längre växelarm för att hålla de extra länkarna.

Mountainbikevevar kan ge mer kraft och vridmoment och klarar de tuffa förhållanden som mountainbikes kan utsättas för.

För detta ändamål använder tillverkare höghållfasta material som aluminium, stål eller titanlegeringar.

Landsvägscykelvevar är inte konstruerade för att fungera under extrema förhållanden som för en mountainbikevev.

Landsvägscykelvevar, å andra sidan, använder lättviktslegeringar eller kolfiber för att minska vikten och behålla styrkan.

Mountainbike Vevsats

En mountainbike-vevsats är väldigt lik andra förutom vissa skillnader. Först och främst är vevarna gjorda av stål eller aluminium, men inte nödvändigtvis aluminium. De flesta mountainbikes vevsatser inkluderar två till tre kedjehjul.

De flesta ryttare gillar att använda den minsta kedjekransen för klättring och den större för nedförskörning.

MTB:arnas vevarmar är långa (170 mm i genomsnitt) eftersom cykelvevar kan användas som spakar. Detta är en utmärkt funktion för att åka uppför.

Ett utmärkt exempel är SHIMANO Deore M6000 Mountain Bike Crank Set , som har en vevarmlängd på 170 mm. Dessutom kommer den med ett trippelt kedjedrev på 40-30-22T.

Road Bike Vevsats

En standard vevsats för landsvägscyklar har en 53/39T kedjekrans, medan en kompakt vanligen har en 53/34T set. På grund av deras kompakta design finns det en liten skillnad mellan Q-faktorn (total bredd på ett installerat vevparti) och vevarmarnas längder.

Q-faktorn för det vanliga vägvevpartiet är 143 mm. Det kompakta vevpartiet är 159 mm.

De längre vevarmarna på standarduppsättningen leder vanligtvis till att en extra hävstångskraft verkar på fötterna, speciellt under spurter.

Ett kompakt vevparti kan vara ett bra alternativ för ryttare med breda höfter och de som upplever knäsmärtor när de spurtar.

Det kompakta vägsetet har en kortare sidoarm som är fördelaktigt för förare som inte är effektiva på att överföra kraft till drivlinan.

Dålig teknik, otillräcklig styrka eller felaktiga skor kan alla leda till ineffektiv kraftöverföring.

Detta gör det lättare för dem att producera mer kraft i slutet av pedalslaget jämfört med en standard 53/39T-set.

Vilket är Det Bästa Vevpartiet För Landsvägscykel?

Ett bra vevparti kommer att vara lätt, styvt och hållbart. Du måste kunna använda den med olika typer av pedaler. Dessa är de tre bästa alternativen för en landsvägscykel.

Hollowtech II-teknik används för att tillverka armarna. Den är lätt och styv.

Bottenfästet kan användas för att växla mellan standard- eller BB30/PFBB30-hjul.

Hollowtech II-teknik används för att tillverka armarna. Den är lätt och styv. Armen har en inbyggd Chain Spotter så att du enkelt kan växla.

Den kan användas med din landsvägscykel om du använder Shimano Ultegra 11-växlad.

Du kan köpa en adapter om du använder en äldre modell så att du kan fortsätta uppgradera din cykel.

Vilket är Det Bästa Vevpartiet För En Mountainbike?

Innan du går ut och väljer ett vevparti måste du ta reda på vilken typ av ridning du ska göra.

Det finns många alternativ för vevpartier beroende på din önskan att bestiga de brantaste backarna eller åka fort.

Det finns tre typer av kedjekransvevsatser: enkel, dubbel och trippel.

Ett mountainbikevevparti som är tillräckligt starkt för att klara all körning du gör på stigar kommer att hålla länge.

Ett vevparti med tre kedjeringar är det bästa valet om du planerar att bestiga kullar eller erövra ett stort berg.

Hardtail mountainbikes har ofta trippelkedjeringar eftersom de tillåter förare att välja mellan olika växlar beroende på terrängen.

Det här är några av de bästa vevsatserna du kan köpa till din mountainbike:

1. Shimano ALTUS CHAINSET FC-M311-L

2. SRAM S600 Vevsats

Kan Jag Använda Ett MTB-vevparti På En Landsvägscykel?

Med undantag för den fyrkantiga avsmalningen, fungerar inte mountainbikevevsatser med vevfästen för landsvägscyklar. Problemet är att vevarmens längd och pedalgängning på mountainbikevevsatser är olika.

Om veven har en fjäderpenna (vilket de flesta moderna vevar inte har) kan en landsvägscykelpedal bara fästas på en mountainbikevev.

Även äldre vägpedaler fungerar inte med ett bergsvevparti på grund av dess större diameter på vevspindeln och längre spindlar i armarna.

Det är också möjligt att montera ett MTB-vevfäste på en landsvägscykelram för att möjliggöra en mountainbike-vevsats.

Vanliga Frågor (Mountain Bike Vs Road Bike Crankset)

1. Är Längre Vevarmar Bättre?

Längre vevarmar är bättre än kortare när det gäller att åka uppför. Precis som med att använda en kofot för att hjälpa dig att utnyttja, ju svårare ansträngningen är, desto mer hävstångseffekt får du. En ryttares kadens kan påverkas om de vevar för hårt.

2. Är Kortare Vevar Bättre För Knäna?

Kortare vevar minskar omfattningen av knä- och höftrörelserna. Som ett resultat ger de en viss lättnad för en förare från obehaget som orsakas av längre vevarmar.

Dessutom är kortare vevarmar bättre för triathleter som behöver bevara sina ben för löpningen. Armarna ger högre kadens vid lägre hävstång.

3. Är Carbon Cranksets Värt Det?

Kolfibervevpartier är starka men ömtåliga vid en kollision. Samma kolfibervevpartier kan vara lättare än de som är gjorda av aluminium, men de har samma styrka. Den används nu i cykelvevpartier på grund av dess lätthet.

En annan fråga är kostnaden. Kolfiber är dyrt att tillverka, men aluminium kan enkelt massproduceras. Det gör det mycket billigare att använda aluminium i cykeldelar.

Men även om slagtåliga kolfibrer är användbara på flygplansvingar och soldathjälmar, ger de inte den hållbarhet som krävs för att bygga vevpartier för cykling.

4. Är Vevpartiet Värt Att Uppgradera?

Om du är nöjd med ditt nuvarande vevparti behöver du inte byta det. High end vevar är lättare i vikt, men skillnaden i prestanda är minimal. Det rekommenderas att byta ut slitna kedjehjul i ditt nuvarande vevparti.

5. Gör Lättare Vevar Någon Skillnad?

Det har bevisats att lättare vevar kan förbättra sprintprestanda men inte generell cykelprestanda.

För uthållighetscyklister betyder lättare vikt inte nödvändigtvis lättare vevlängd, det betyder bara att hamrarna är gjorda av starkare legeringar.

För en effektiv slaglängd måste vevarna fortfarande vara tillräckligt långa.

Lättare vevar har generellt mindre tröghet vid svängning. Detta resulterar i en liten ökning av vridmomentet per watt.

Sista Ordet Mountainbike Vs Landsvägscykel Vevsats

För dem som klättrar i kullar erbjuder mountainbikevevsatser ett bredare utbud av växlar. Roadbike vevsatser är mer lämpade för racers än de som cyklar på platt terräng.

En mountainbikevev är det bästa valet om du letar efter ett vevparti som kan hjälpa dig att ta dig i uppförsbacke.

Å andra sidan, om ditt mål handlar om hastighetsracing, skulle en landsvägscykelvev fungera bättre.

För att säkerställa kompatibilitet, se till att du kontrollerar typen av vevfäste på din cykel innan du köper ett vevparti.