Presta Vs Schrader Ventiler. Populära Cykeldäcksventiltyper Förklaras

Typerna av cykeldäcksventiler är inte det viktigaste ämnet inom cykling, och de flesta ägnar inte mycket uppmärksamhet åt dem. Det är viktigt att förstå skillnaderna så att du enkelt kan köpa en ny tub.

Schrader och Presta är de vanligaste typerna av cykeldäcksventiler. Du kommer förmodligen inte att stöta på dem.

Vilka Typer Av Cykeldäcksventiler Finns Det?

Det finns tre typer av ventiler som kan användas på cyklar: Presta och Schrader. Den här artikeln kommer att fokusera på Presta vs Shrader. Varje ventil fungerar på samma sätt. Ventilen stängs av lufttryck. Du kan öppna ventilen genom att trycka på kärnan med nageln eller något annat litet föremål.

När du fyller på däcket måste du hålla pumpfästet ordentligt på ventilen så att du kan pumpa in luft utan att den rinner ut.

Både Presta och Schrader ventiler har gängor på utsidan , så du kan täta dem med ett ventillock. Presta ventiler är gängade längs hela axeln, så du kan använda en låsskruv för att hålla ventilen på plats. Detta är särskilt viktigt om du använder en fälg som har ett stort hål eller slanglösa fälgar.

Vad är En Presta-ventil?

Presta-ventilen finns vanligtvis på tunnare rör som används för landsvägscyklar, touringcyklar, fixturer och bancyklar. Vissa avancerade mountainbikes har dock nyligen börjat använda Presta-ventiler, särskilt de med slanglösa däck. Presta fungerar bättre som en slanglös däckventilskaft eftersom den är mindre och lättare att säkra på plats.

Presta-ventiler är tunnare, lättare och ömtåligare än Schrader-ventiler, med bättre luftflödeskontroll. De är populära på landsvägscyklar eftersom de bara kräver ett litet hål i fälgen, vilket innebär att tillverkare kan göra tunnare fälgar med lättare material.

En Presta-ventil skiljer sig från en Schrader. Den har en extra skruvmutter fäst vid ventilens kärna för att förhindra att damm tränger in. Denna måste skruvas loss tillsammans med Presta ventilkåporna när man blåser upp ett Presta-rör.

Vad är En Schrader-ventil?

Schrader-ventilen är en välkänd och mycket använd ventil på mountainbikes. Även motorcyklar, bilar och flygplan använder ventilen i Schrader-stil på sina däck. Dessa ventiler är de mest populära, hållbara och prisvärda i världen.

Schrader-ventilen har ett stort, runt cylinderrör och en liten kärna i mitten. Påskruvade sidor kan användas för att fästa ett pumphuvud eller lock på ventilen. Schrader-ventilkärnan hålls sammanpressad av en fjäder. Detta förhindrar luft från att strömma ut och trycks ned när ett pumphuvud är monterat.

Används Dunlop-ventilerna Fortfarande?

Dunlop-ventiler är en sällsynt typ av cykeldäcksventil som praktiskt taget är obefintlig i USA, och som endast sällan används i Europa och delar av Asien. Dess bas liknar storleken på en Schrader-ventil men med en pneumatisk skaft som tvingas öppna av luft vid pumpning. Detta gör det svårt att pumpa och nästan omöjligt att kontrollera luftflödet.

Även om en ny version med fjäderbelastad skaft nu finns tillgänglig, ses Dunlop-ventiler sällan på moderna cyklar. Vi kommer inte att diskutera Presta- och Schrader-ventiler i den här artikeln.

Presta Vs. Schrader-ventiler: Hur Skiljer De Sig åt?

Den grundläggande skillnaden mellan Schrader-ventilen och Presta-ventilen är storleken och vikten , med den mycket lättare Presta som kräver ett betydligt mindre hål i fälgen. Även om det kan tyckas obetydligt gör detta en enorm skillnad med superlätta kolfiberhjul.

Presta-ventiler är lättare att kontrollera, vilket gör det möjligt för dig att ställa in dina däck på ett exakt tryck. Detta beror på att ventilhuvudet stänger nästan omedelbart och lämnar inga luckor för luft att strömma ut.

Presta-ventiler är dock svagare än Schrader-ventiler och kräver en speciell pump eller pumptillbehör. Det är mycket lättare att hitta reservrör och pumpar till Schrader-ventiler om du är på cykelresa i ett annat land. Presta-ventiler är dyrare och håller längre än Schrader-ventiler.

Ska Du Använda En Presta-ventil Eller En Schrader-ventil?

Många cyklar har fälgar som kan ta antingen en eller båda . Det betyder att du inte har så mycket val om du inte behöver byta ut dina fälgar. Om du skaffar en landsvägscykel kommer den helst med Presta-ventiler, medan en hybrid eller MTB förmodligen kommer med Schrader-ventiler.

Det finns vissa situationer där du kan behöva byta ventiler. Det kan vara fördelaktigt att byta till Schrader-kompatibla fälgar om du planerar att åka långväga på din landsvägscykel.

Presta-ventiler är ett bra val för seriös mountainbikecykling . De kan spara vikt och låter dig reglera lufttrycket i dina däck. Presta-ventiler kan vara mer lämpliga för dig om dina behov är specifika.

Hur Blåser Man Upp En Presta-ventil Och En Schrader-ventil?

Att pumpa upp ett däck eller en slang med både Presta- och Schrader-ventiler är ganska enkelt, men det finns några viktiga saker att vara uppmärksam på om du inte vill stöta på några problem på vägen.

Hur Man Använder Schrader-ventilen

Schrader-ventiler är de enklaste ventilerna att manövrera, vilket är anledningen till att de används så flitigt, även på barncyklar. Följ dessa steg för att pumpa upp dina däck med en Schrader-ventil:

  1. Skruva av spindellocket och se till att ventilen är ren.
  2. För att släppa ut smuts som fastnat i röret, tryck försiktigt på det med en penna eller nagel.
  3. Fäst din pump antingen genom att hålla den på plats eller skruva på den om den har denna funktionalitet.
  4. Börja pumpa samtidigt som du håller huvudet på plats.
  5. Efter att röret har blåsts upp, ta bort locket som skruvas på skaftet.

Hur Man Använder En Presta-ventil

Presta-ventiler är något mer komplexa än Schrader men följer samma grundidé. Det här är stegen för att pumpa upp ett Presta-ventilrör:

  1. Ta bort spindellocket från spindeln och inspektera ventilen för smuts.
  2. När ventilkärnmuttern har tagits bort, lossa den med fingrarna. Detta är den lilla metallskruven på toppen av din ventilskaft.
  3. För att rensa bort eventuellt damm i ventilskaftet, tryck ned det.
  4. Använd en Presta-pump (eller standardpump med Presta-tillbehör), håll pumphuvudet på plats och börja pumpa.
  5. När önskat tryck har uppnåtts, ta bort pumpen, skruva på ventilkärnmuttern och sätt tillbaka det påskruvade spindellocket.

Installation Av En Slanglös Ventil

Ventiler fungerar likadant oavsett om de är på tuber eller i en cykeluppsättning med tublösa cyklar. Den enda skillnaden är att en slanglös ventil är fäst direkt på fälgen istället för ett rör. Presta-ventiler är vanligtvis den föredragna slanglösa däckventilen, men du kan också använda en helgängad Schrader-ventil.

  • När du har lagt din tublösa tejp på plats, lokalisera ventilhålet och punktera det med en penna eller annat liknande instrument.
  • Skjut ventilen genom hålet från utsidan av fälgen och dra åt den på plats med en påskruvad låsmutter.
  • Det är viktigt att se till att ventilen är åtdragen. Om låsmuttern inte passar i plan med fälgen kan du använda en distans.

Presta Valve Pump Vs. Schrader Valve Pump: Skillnader

Det är väldigt liten skillnad när det kommer till mekaniken hos en Schrader-ventil vs Presta-ventilpump. Båda använder en rörformad luftkammare med en handhållen kompressor eller fotpump för att trycka luft genom slangen och in i ventilen.

Endast en skillnad görs vid kontakten . Detta är den del som du fäster på ventilen och håller den på plats när du pumpar. Presta-pumpar har mindre hål, medan Schrader-pumpen har ett större huvud.

De flesta fotpumpar har nu en koppling med dubbla huvuden för Presta och Schrader. Minipumpar har också ett adapterhuvud som kan vändas runt för att få det att passa antingen Presta eller Schrader.

Presta Vs. Schrader Ventiladapter: Behöver Du En?

De flesta pumpar inkluderar en adapter eller dubbelt huvud för Schrader och Presta. Men om du inte har flera cyklar behöver du inte båda. Det skadar dock aldrig att ha en dubbelpump eller ventiladapter med dig ifall du stöter på någon på vägen som behöver låna din pump. Många Presta-rör kommer med en Presta till Schrader-ventiladapter.

Det kan också vara till hjälp för landsvägscyklister att ha en Presta-till-Schrader-adapter och en minipump. Anledningen är att det är svårt att nå högt däcktryck (~100 psi) med en minipump, så en adapter skulle tillåta dig att göra det med en luftkompressor på en bensinstation.

Är Det Möjligt Att Använda Fel Slang I Ditt Däck?

Rör är gjorda av mycket stretchigt gummi , så de är ganska flexibla när det kommer till storlekar. Det är bäst att alltid använda rätt slangstorlek för dina däck, men i nödfall kan du använda en slang av något annorlunda storlek. Ett 700x25c-rör kanske fungerar i ett 700x32c-däck, men allt större (dvs. 700x40c kan utgöra ett problem.

På samma sätt kan en 70 cm slang fungera i ett 74 cm däck, men att sträcka ett 66 cm slang till ett 74 cm däck kan ge dig problem. Om du måste använda ett rör av felaktig storlek i en nödsituation, ändra det till rätt storlek så snart som möjligt.

FAQ

Vad är En Schrader-ventil?

En Schrader-ventil är den mest använda cykeldäcksventilen, som finns på de flesta MTB, hybrider, stadscyklar och e-cyklar. Även om den är starkare och mer hållbar än en Presta är den inte praktisk för smalare fälgar.

Vad är En Presta-ventil?

Presta-ventiler är nyare, lättare och dyrare ventiler som vanligtvis finns på landsvägscyklar, men många moderna mountainbikes använder dem också. De tål högre lufttryck än Schrader-ventiler och kräver ett tunnare hål i fälgen som gör hjulet strukturellt starkare.

Hur Pumpar Man En Schrader-ventil?

För att pumpa en Schrader-ventil, skruva först av locket. Släpp sedan ut luften för att rengöra eventuell smuts eller skräp. Håll sedan pumpslangen på plats. Pumpa däcket tills önskat tryck uppnås och sätt tillbaka locket.

Blåsa Upp En Presta-ventil?

Ta av ventilkåpan och ta bort kärnmuttern. Låt sedan lite luft komma ut för att ta bort damm. Håll pumpslangen på plats och pumpa däcket tills önskat tryck uppnås. Sätt tillbaka ventilkåpan genom att dra åt ventilkärnskruven.

Hur Tar Man Bort En Schrader-ventil?

Ett specialverktyg eller nåltång kan användas för att ta bort kärnan i en Schrader-ventil. Några ventilkåpor för cykeldäck inkluderar ett verktyg för borttagning av kärnor. Tänk på att däcket kommer att tömmas snabbt när kärnan har tagits bort.

Hur Tar Man Bort Presta Ventilkärnan?

Ett specialverktyg eller nåltång krävs för att ta bort ventilkärnan från en Presta-ventil. Var noga med att inte tappa ventilkärnan i insidan av röret. Kom ihåg att däcket snabbt kommer att tömmas när det tas bort.

Hur Använder Man En Presta Ventiladapter?

Presta-ventiladaptrar fästs helt enkelt på en Presta-ventil. Detta gör det lättare att använda med en Schrader-pump. Innan du ansluter en adapter till en Presta-ventil, se till att du tar bort Presta-kärnmuttern. Annars kommer luft inte att kunna komma in i röret.

Kräver Presta-ventiler En Speciell Pump?

Om du har en ventiladapter kan vilken pump som helst användas med en Presta-kompatibel ventil. Annars behöver du en Presta-specifik pump, en pump med en cykelpumpsadapter eller en pump med båda ventiltyperna på slangen.