Vad Händer Om Du Lägger För Mycket Luft I Dina Cykeldäck?

Har du hört folk hävda att hårda däck är snabbare än de med lägre tryck? De kan ha teoretiskt rätt. Men vad händer om du lägger för mycket luft i dina cykeldäck?

Att lägga för mycket luft i ditt cykeldäck kommer att göra din terrängkörning obekväm. Dessutom kan överpumpning leda till att däcken blåser ut, vilket kan leda till olyckor. Dessutom slits överpumpade däck ojämnt och snabbare.

Du kan också skada din cykel genom att lägga för mycket luft på dina däck när du cyklar på ojämnt underlag.

Vad Händer Om Du Lägger För Mycket Luft I Dina Cykeldäck?

1. Obekväm/tuff Färd

Vägens vibrationer färdas genom cykeln och till dig, föraren. Följaktligen kommer du att känna dig som om du kör på solid stål.

2. Möjlig Cykelskada

Å andra sidan kan överpumpning leda till fälg- och navskador. När du åker över hinder på stigarna, eller gropar och trottoarkanter på gatorna, kommer ett däck med för mycket luft inte att böjas alls.

Det kommer att kännas som om du åker på oändliga fälgar. Lagren och fälgen kan lätt skadas i ett sådant fall.

3. Ökat Rullmotstånd

Hörde du någon säga att det går snabbare att åka på högt pumpade däck? Detta kan vara sant om vägarna är helt jämna och hårda. Tyvärr är många vägar inte lika släta.

Däcket kommer att vibrera när det klättrar och sjunker på ojämna ytor. Dessutom kan ett hårt däck inte åka över hinder som stenar med lätthet. Dessa föremål kan faktiskt bromsa din fart eftersom däcket är för styvt.

Om du tillför för mycket luft till dina cykeldäck kan dessa vertikala rörelser och hinder öka rullmotståndet avsevärt.

4. Däckblåsning Och Olycka

Det värsta som händer om man stoppar in för mycket luft i cykeldäck är eventuella utblåsningar. Om däcket exploderar kan du tillfälligt tappa hörseln om det är nära dig.

Innerslangen kan slitas sönder och däcket kan också skadas av en utblåsning.

Resultatet av ett däck som blåser ut i höga hastigheter kan visa sig vara dödligt. Du skulle förmodligen krascha din cykel och landa hårt på marken.

I processen utsätter du även andra trafikanter för fara som cyklister, bilister och fotgängare.

5. Snabb Ojämn Däckslitage

Om du har turen att inte få ett däck att sprängas av för mycket luft, måste du betala för det genom att snart köpa ett nytt däck. Överpumpning av cykeldäck gör att den centrala delen av slitbanorna buktar ut.

Följaktligen är det bara en liten del av cykeldäcket som berör marken. De centrala slitbanorna på cykeldäcken slits snabbt som ett resultat.

Dessutom, när du måste åka på stigarna, har däck med för högt tryck dåligt grepp eftersom de har minimal markkontakt.

Hur Vet Jag Hur Mycket Luft Jag Ska Ha I Mina Cykeldäck?

Överpumpade däck kan orsaka allvarliga skador. Mängden luft i dina cykeldäck kommer att påverka din resa avsevärt. Så, hur kan du veta hur mycket luft du ska ha i dina cykeldäck?

Det kan vara svårt att få det perfekta däcktrycket. Varje ryttare är olika, med sina egna preferenser baserat på deras vikt, däckkvalitet och körstil.

Det ska dock inte vara svårt att få in lite luft i däcken. De flesta cykeldäckstillverkare har tryckt det maximala trycket på sidoväggen.

Noterbart är att det tryckta trycket inte är det ideala trycket utan det maximala som hjulet kan hantera. Det bästa trycket är flera PSI lägre än det angivna värdet.

Det är bäst att pumpa däcket minst 5-15 PSI under maxvärdet och sedan åka.

Hur Vet Jag Om Mitt Cykeldäck är Korrekt Uppblåst?

Som tidigare nämnts är det idealiska däcktrycket för din cykel vissa enheter under det maxtryck som anges på däckens sidoväggar.

Eftersom nästan alla tillverkare tillhandahåller intervallet inom vilket du bör pumpa däcket, skulle det vara bra att prova något mellan det rekommenderade intervallet.

Ändå, ibland kanske du inte har en mätare som vägleder dig. Så, hur vet du att ditt cykeldäck har tillräckligt med luft?

Om du inte har en mätare kan du lita på dina händer eller kroppsvikt för bedömning. Du måste pumpa upp ditt däck för landsvägscykel tills du inte kan klämma sidorna med en hand. Du måste pumpa upp däcket tills du inte längre kan klämma dem.

Mountainbikes har lågtrycksdäck så att klämma dem med fingrarna kan förvirra dig. Därför är den bästa metoden att sitta på din cykel och se hur däcket beter sig.

Om du ser att sidorna på din MTB sticker ut mer än några millimeter är det ett tecken på att du behöver lite mer luft. Du bör inte överpumpa dina däck.

Vad Får Ett Cykeldäck Att Explodera?

En däcksprängning kan vara mycket farlig. Så, vad får cykeldäck att spricka?

1. Uppvärmning Av Fälgarna

Höga temperaturer är den främsta orsaken till att däcken blåser ut. Detta beror på användningen av clincher-däck på långa backar. Innerröret nära fälgen värms upp och gör fälgarna varmare.

Så småningom expanderar slangen och luften inuti så att däcket blåser ut.

2. Defekta Däck

Med tiden tröttnar däcken och kan lätt explodera även i vila. En hög smäll kan uppstå om däckets kvalitet är dålig.

Regelbunden inspektion av dina cykeldäck är en bra idé för att se efter utbuktningar eller defekter.

3. Överinflation

För mycket luft i däcken är en annan vanlig orsak till cykeldäckexplosioner. Pärlan kan bara hålla ett visst tryck.

Innerslangen kommer att sticka ut från däckvulsten om den hoppar ut ur fälgen. Detta orsakar högt tryck för att få den att explodera som en bomb.

För hög däckpumpning kan leda till allvarliga skador. Det är bäst att följa tillverkarens rekommendationer.

Hur Man Fixar Ett överpumpat Däck

Du kan sluta med en överuppblåst bil av misstag. Låt oss ta en titt på hur du fixar det i några enkla steg.

  • En tryckmätare kan användas för att kontrollera trycket på dina däck. Detta kommer att vägleda dig om hur mycket du behöver justera.
  • För att släppa ut luft ur en Presta-ventil måste du först lossa låsmuttern. För Schrader hoppar du till nästa steg.
  • Använd den bakre änden av tryckmätaren; tryck ned ventilens mittstift nedåt skaftet. Detta gör att luft kan komma ut. Detta gör att luft kan komma ut. Vänligen gör inte detta för länge eftersom du behöver kontrollera trycket regelbundet.
  • När du når rätt/önskat tryck, skruva tillbaka låsmuttern och locket till skaftet.