Vilka är De Största Skillnaderna Mellan En Gruscykel Och En Landsvägscykel?

Under de senaste åren har gruscyklar upplevt en enorm tillväxt i popularitet.

Även om de ser ut som landsvägscyklar ger gruscyklar extra frihet att åka terräng samtidigt som de bibehåller respektabel prestanda på trottoaren.

Att jämföra en gruscykel med en landsvägscykel belyser skillnader som inte är uppenbara för det otränade ögat.

Den här artikeln kommer att beskriva var varje stil utmärker sig och berör deras skillnader genom att jämföra komponenterna och designelementen.

Vad Används Grus- Och Landsvägscyklar Till?

Trots att de ser likadana ut klarar gruscyklar mer terräng än landsvägscyklar. Landsvägscyklar är dock specialister på att klara avstånd i hastighet på asfalt och asfalt.

Du hittar en mängd olika mönster bland cyklarna som utgör varje kategori. Dessa kan avsevärt förändra köregenskaperna.

Gruscyklar

Niner RLT 9 RDO gruscykel.

gruscyklar kan användas på alla underlag, inklusive asfalt, grus, skogsstigar, asfalt och till och med asfalt. Detta gör dem till en utmärkt allrounder.

Dessa cyklar är stabila, bekväma och hållbara, speciellt i tuff terräng. Men eftersom de är en blandning av väg- och MTB-stilar, utmärker sig inte gruscyklar på någon domän.

Gruscyklar kräver små justeringar av traditionell landsvägscykelgeometri och olika komponenter för att uppnå de ovan nämnda egenskaperna. De gör utmärkta turcyklar och de flesta modeller inkluderar flera tillbehörsfästen.

Det finns många alternativ för gruscyklar. Dessa modifieringar kan resultera i olika köregenskaper och möjligheter. Vissa grusmodeller, som Cannondale Topstone Lefty, har gaffelfjädring.

Gaffelfjädring förbättrar effektiviteten och komforten när du åker på tungt grus eller gropiga bergsstigar. Omvänt har en cykel som Biachis Arcadex en mer aero, vägliknande design, som ger bättre prestanda på släta ytor.

Landsvägscyklar

Orbea Orca Aero M30 Team landsvägscykel.

Det är lätt att få igång landsvägscykeln . Sedan mitten till slutet av 1800-talet har drop-bar racers använts för cykelracing. Den här cykelstilen är populär bland cyklister över hela världen för sin snabbhet och förmåga att tillryggalägga långa sträckor bekvämt på asfalterade ytor.

Även om landsvägscyklar i första hand betraktas som racercyklar, kan du hitta ett brett utbud av design i två allmänna kategorier: uthållighet och prestanda.

På grund av sin mer avslappnade körställning och ramflex, erbjuder uthållighetscyklar komfort för långdistansturer. Prestanda landsvägscyklar, å andra sidan, har en mer lyhörd (eller ryckig!) hantering och en aggressiv aeroposition. De har också en styvare ram som gör att ryttare kan uppnå maximal hastighet.

För de flesta icke-tävlingscyklister är en uthållighetsmodell idealisk. Komforten och hanteringsvinsterna uppväger lätt prestandafördelarna.

Gruscyklar liknar uthållighetscyklar, men har bredare däck, slakare geometri, längre utväxling och längre geometri. En uthållig landsvägscykel är dock mindre effektiv än grus om du tänker åka terräng. Det är också mer sårbart för skador.

Gravel Bike Vs. Road Bike: Huvudskillnader

Som nämnts har både väg- och gruskategorierna ett brett utbud av design. För att hjälpa dig bestämma vilken cykelstil som passar dig bäst kommer vi att jämföra de egenskaper som skiljer sig mest åt. Återigen, det är viktigt att komma ihåg att dessa cyklar finns på ett spektrum, i ena änden en MTB-Esque gruscykel, å den andra en Tour de France-vinnande Colnago.

Utväxling

Det finns en hel del crossover mellan växeln på en landsvägscykel kontra gruscykel; båda modellerna använder 1x och 2x drivlinor.

Vägmodeller föredrar en dubbelkedjekrans, 22/24-hastighetsuppställning. Detta beror på att det är mindre steg mellan varje växel. Det uppmuntrar till mjuk trampning vid växlingar.

Grustillverkare föredrar vanligtvis ett 1x-format, med breda 11/12-växlade kassetter med cirka 11-42t, vilket ökar klättringsförmågan. Shimano har både 1x- och 2x-alternativ tillgängliga för sin grus GRX.

En 1x drivlina är bäst om du letar efter en gruscykel som främst kan användas terräng. En 2x drivlina kan vara bättre om du föredrar att åka på vägar. Det finns två typer av grupperingar tillgängliga: gruscyklar kan utrustas med antingen landsvägscykelgrupper eller grusspecifika.

Utförsäljning På Däck

Jämförelse av Gravel- och landsvägscykeldäck när det gäller bredd och spelrum.

Däcken är den mest konsekventa och uppenbara skillnaden när man jämför grus vs landsvägscyklar. Däck är den mest inflytelserika komponentbytet för terrängkörning . Dessa cyklar är vanligtvis 700c, men gruscyklar kan hittas med 650b hjul (70 cm).

Gruscyklar har utrymme för däck från 33 mm till 5 cm breda (51 mm). De bästa gruscykeldäcken har ett mönsterdjup på 40-47 mm. Detta beror på den avsedda användningen. En djupare slitbana ger mer grepp.

Dessa breda, slitna däck erbjuder komfort, hållbarhet och stabilitet när du kör i ojämn eller lös terräng. Dessutom absorberar den stora luftvolymen och det låga däcktrycket vibrationer, och extra slitbana och ytkontakt ökar greppet i varierad terräng.

Landvägscyklar har ett mycket smalare däckområde, vanligtvis mellan 23 och 32 mm, med de vanligaste storlekarna 25 mm och 28 mm. Vägdäck har vanligtvis släta eller mycket svagt slitna exteriörer, eftersom de är designade för användning på den släta beläggningen där greppet är jämnt om det inte är vått.

Vägdäck pressas också att öka sin rullhastighet, men på bekostnad av komfort. Vägdäck är mer känsliga för punktering på grusvägar på grund av deras lätta gummihölje och höga tryck.

Styre Och Skaft

De flesta gruscyklar har drop-styre med två små modifieringar för att förbättra hanteringen i teknisk terräng. För det första är de bredare, och för det andra blossar dropparna ut. Denna design förbättrar kontrollen, särskilt när du går ner i hög hastighet på stigar. Omvänt är vägfallen smala och fallen löper parallellt.

En cockpitstam av grus är också kortare. Detta minskar räckvidden och möjliggör en mer upprätt körställning. Landvägscykelstammar, å andra sidan, är vanligtvis längre för att uppnå en aero-position.

Majoriteten av sätesstolparna för landsvägscyklar ser likadana ut, men de har olika former som förbättrar aerodynamiken och komforten. Grusstolparna inkluderar vägdesign och MTB-design. Sadelstolpar med integrerad fjädring eller MTB droppstolpar är bättre för terrängkörning.

Ramfästen

Många fästen på Niner RLT 9 RDO låter dig enkelt fästa väskor, ställ och bärare.

Alla gruscyklar bör ha flera monteringsalternativ för flaskor, ställ och fendrar för att underlätta cykelturer, cykelpackning och andra långväga turer med stöd.

Dessa monteringspunkter är inte tillgängliga på de flesta landsvägscyklar, men modeller i uthållighetsstil har extra däckspel och fästen som kan användas för att ställa in dem för denna typ av cykling.

Bromsar

På hyggliga gruscyklar är hydrauliska skivbromsar standard. Vissa budgetmodeller kan dock använda mekaniska skivor. Detta är en funktion som gruscyklar har tagit över från mountainbikes. För att stoppa kraften i höga hastigheter och i olika terräng är kraftfulla skivbromsar avgörande.

Även om de flesta nya vägmodeller har skivbromsar, gillar många roadies fortfarande fälgbromsar eftersom de är lätta och lämpliga för de flesta situationer på asfalten, såvida det inte regnar eller blött. Då minskar tyvärr fälgbromsprestanda avsevärt.

Suspension

Ramintegrerade fjädringssystem är vanliga på avancerade landsvägscyklar, inklusive Specializeds Future Shock eller Treks IsoSpeed. Dessa system absorberar stötar på ojämna vägar och kullerstenssektioner med hjälp av mikrofjädring. Denna teknik är utmärkt för uthållighetscyklar, där komforten är högsta prioritet.

Gruscyklar har också fjädring, om än mer uppenbart. Toppfjädringsmärken som RockShox och Fox har grusspecifika fjädringsgafflar med 30 till 50 mm vandring. Dessa gafflar överbryggar gapet mellan gruscyklar och hardtail-MTB:s terräng, men de minskar också prestandan på asfalt.

Gravel Bike Geometry Vs. Road Geometry

De minsta ändringarna i cykelgeometrin kan drastiskt förändra köregenskaperna , vilket gör det svårt att skilja skillnaderna mellan väg- och gruscykelgeometrin om du inte placerar dem sida vid sida.

Grusgeometri är designad för att optimera stabilitet och en bekväm körställning. Det möjliggör också enkel hantering på teknisk terräng. Hastighet är inte en prioritet. Grusramar är:

  • Längre hjulbaser och kedjestag
  • Stabilitet: Slakare huvudrörsvinklar
  • En kortare räckvidd skapar en mer upprätt, bekväm position
  • För extra markfrigång i terräng, använd förhöjda vevfästen

Landsvägscyklar, å andra sidan, är designade för hastighet.

  • För att skapa en mer aerodynamisk körställning är huvudröret kortare och har längre räckvidd.
  • Kortare hjulbaser
  • Branta vinklar för känsliga hanteringsegenskaper

För att visa detta, låt oss jämföra två Size-M-cyklar från Canyon, Endurace CF SL 8 road och Grizl CF SL 8 grus:

  • Huvudrörsvinkel 73 vs.72,25
  • Räckvidd 402 mm mot 382 mm
  • Kedjestagslängd 415 mm mot 435 mm
  • Axelavståndslängd 995mm vs.1037mm
  • Nedre fäste fall 73 mm vs. 75 mm

Kan Du Förvandla En Landsvägscykel Till En Gruscykel Och Vice Versa?

Att konvertera en landsvägscykel till en gruscykel och vice versa är genomförbart. Denna konvertering kan göras, men det kommer att göra cykeln mindre effektiv och kanske inte nödvändigt. De flesta grusmodeller klarar av att prestera bra på vägen, så länge de inte behöver tävla.

Vägen till grus

För det första är det värt att notera att landsvägscyklar kan användas på grusvägar och lätta grusvägar. För att göra det, köp en uppsättning punkteringsbeständiga däck som Specializeds Roubaix eller Continentals Gator Skin-däck med ditt maximala däckavstånd (troligen 28 eller 30 mm) och kör däcken med det lägsta trycket som tillverkaren tillåter.

Det är bäst att konvertera en landsvägscykel till grus med en modell i uthållighetsstil. Sedan kan förare byta ut sitt hjulset mot ett slanglöst-färdigt set med hög ekerantal, vilket ökar hjulens hållbarhet och tillåter installation av tuffa slanglösa däck för terrängkörning.

Du kan också byta ut styret mot ett bredare set (med utsvängda droppar eller inte) för att öka stabiliteten. En kortare skaft skapar en mer upprätt körställning.

Grus till väg

Om du vill ha en gruscykel för landsvägscykling, kommer alla prestationsorienterade gruscyklar med vägliknande geometri och en 2x drivlina att prestera bra på vägar. Men om din utväxling och geometri redan är på vägkanten av spektrumet, kommer två förändringar att ytterligare förbättra prestandan på asfalten.

Välj först det smalaste däcket för dina fälgar (vanligtvis 33 mm eller 35 mm). Eller köp en uppsättning smalare hjul och få dem försedda med smalare däck. Om du använder en gruscykel för att tävla, kommer du att öka styrkänsligheten om du byter styret till traditionella vägstänger.

FAQ

Vilken är bättre: gruscykel eller landsvägscykel?

Landsvägscyklar är bättre på släta ytor medan gruscyklar är bättre för tuff terräng. Ju hårdare terräng desto större fördel för gruscyklar. Landsvägscyklar kan användas som allrounders och är experter på att köra fort på trottoaren.

Kan du cykla landsvägscykel som gruscykel?

Du kan använda en landsvägscykel som en gruscykel. Du kan enkelt åka roadie på grusvägar och grusvägar med bredare punkteringssäkra däck och lägre psi. En riktig gruscykel är dock gynnsam för bergsleder tack vare små skillnader i geometri, däckavstånd och styre.

Är en gruscykel lika snabb som en landsvägscykel?

Gruscyklar är snabbare terrängcyklar än landsvägscyklar och långsammare på asfalt och asfalt. En gruscykel är en mångsidig cykel som kan användas för alla typer av uppgifter på grund av dess blandade kapacitet. Du behöver inte vara specialist inom någon disciplin. Men du kan fortfarande åka vart som helst vägen tar dig. Detta är bra för cykelturer.

Är gruscyklar långsammare än landsvägscyklar?

På släta vägar kommer en gruscykel att vara långsammare än en landsvägscykel och mer effektiv än en landsvägscykel på ojämna ytor. Gruscyklar är långsammare på gropiga ytor än landsvägscyklar och snabbare på terrängytor. Det betyder att gruscyklar har en liten fördel jämfört med lätt grus, men en betydande fördel på bergsleder.

Vad är poängen med en gruscykel?

Poängen med en gruscykel är att erbjuda cyklister en bekväm cykel för att åka långa sträckor i varierad terräng. Dessa cyklar kan användas i vilken terräng som helst och är perfekta för alla typer av ridning.

Kan en gruscykel klara allt?

Ja, en gruscykel klarar allt. Tekniska downhill-leder kommer dock att vara utmanande att navigera med en vanlig gruscykel. En hardtail MTB, eller till och med en full suspension MTB, kommer att vara ett bättre val för denna typ av terräng.

Slutligt Omdöme: Att Välja Rätt Typ

Valet mellan en landsväg kontra gruscykel blir tydligt när du förstår hur de skiljer sig åt.

En gruscykel är utan tvekan den mest mångsidiga stilen på marknaden, med förmågan att hålla anständig hastighet på vägen samtidigt som den ger bra stabilitet och komfort på lätta till måttliga stigar.

Omvänt gynnar en landsvägscykel specialisering framför mångsidighet; Roadies värdesätter att hålla hög hastighet på jämna asfalterade ytor.

Detta är en allmän beskrivning av de två stilarna. Det finns dock många alternativ för varje design och specifikation, vilket kan påverka åkegenskaperna avsevärt. Till exempel har du offroad-tunga gruscyklar i ena änden av spektrumet; å andra sidan har du aerodynamiska landsvägscyklar.

Sammantaget, om du måste välja en cykel för olika typer av cykling, på eller terräng, tillsammans med uppgifter som cykelturer eller pendling i blandad terräng, är en gruscykel det bästa alternativet; välj en landsvägscykel för prestanda och långdistanskomfort på asfalten.