Är Haro BMX-cyklar Bra? Haro BMX Bikes Recension

En bra cykel motocross är vad du behöver för att ge dig ut på gatan och skate parkera i ditt nästa cykeläventyr. Och om du har funderat på att söka efter cykeln baserat på märken istället för individuella modeller, så finns det en stor chans att du har stött på Haro BMX.

Är Haro BMX-cyklar bra? Och är de fortfarande i produktion?

Haro BMX-cyklar har en robust men ändå lätt ram. Haro BMX-cyklar har några av de mest kraftfulla och effektiva komponenterna som någonsin tillverkats, inklusive vevar och kedjor, kedjehjul och bromsar.

Om du tittar på Haros BMX-sektionen här, kommer du att märka att märket deltog i att tillverka olika typer av BMX-cyklar, från race och freestyle till barn- och balanscyklar, för att ge dig en mängd olika alternativ att överväga.

Haro BMX kom till marknaden i olika prisklasser. De var bland de dyraste cyklarna inom cykelmotocross, där freestylemodellen var den billigaste och försäljningspriset det högsta.

Haro Bike Brand: Vad är Historien?

Bob Haro, en pensionerad freestyle BMX-åkare, grundade företaget 1978. Varje modell som gjordes på den tiden ansågs vara den bästa freestyle BMX-cykeln.

Det som från början började som ett företag som sysslade med tillverkning av nummerskyltar för BMX-cyklar växte snabbt till att bli ett av de bästa cykelföretagen i Kalifornien.

Bob hittade ett äventyr genom att resa runt i USA och demonstrera BMX-trickridning som aldrig setts någon annanstans. Bara det gav honom titeln The Father of Freestyle.

När efterfrågan på BMX-cyklar slog rot och fortsatte att växa, särskilt i början av 1980-talet, utökade företaget sin målmarknad och investerade mer i freestyle-cyklar och relaterade tillbehör, med Sport och Master som företagets flaggskepp.

Haros framgångar inom BMX-branschen fick företag som Redline, Diamondback, GT och Schwinn att modellera sina oberoende ramar baserade på Bob Haros idéer.

Även om GT BMX-cyklar var Haros största konkurrent tappade de försäljning då Haro var det dominerande varumärket inom freestyle BMX-cykling, och därmed en större marknadsandel.

1988 sålde Bob Haro Haro Bikes till ett större cykelföretag där han var medlem i fem år som kontrakterad konsult. Senare 1993 lämnade Bob cykelföretaget och startade en grafisk designbyrå.

Samma år sålde företaget som han sålde cykelmärket till märket till en grupp investerare. Jim Fords nya oberoende förändrade företagets fokus, vilket ledde till en dramatisk nedgång i produktionen av Haro BMX-cyklar.

Haro Bike är inte längre i den aktiva produktionen av BMX-cyklar, men de sponsrar aktivt ett antal freestyle BMX-åkare och racers.

Är Haro BMX-cyklar Bra?

Roadies brukade tänka Haro när någon nämnde BMX. De var lite dyrare än Mongoose BMX-cykeln, men de var lika bra.

Bob Haro lade ut produktionen av cykelramen. Dets produktionscenter låg i Taiwan, där alla BMX-modeller tillverkades och testades för freestyle-racing.

Bob Haros BMX-cyklar var en favorit bland många som startade BMX på 1960-talet. En Haro BMX-cykel anses vara en kvalitetsmodell.

1. Haro BMX-cyklar Skryter Med Robust Konstruktion

Höghållfast stål används i många BMX-cyklar. Stål är ett robust material som tål intensiv misshandel och användning. Den är dock inte lika lätt som aluminium.

Haro tog en helt annan inställning. Istället för hi-ten-stålet använde märket Chromoly för att tillverka sina BMX-ramar.

Chromoly är ett bra material eftersom det håller BMX-cykelns vikt till en minimal samtidigt som den erbjuder optimal prestanda för street riding och stuntprestanda.

2. Haro BMX Har Bättre Komponenter

Roadies gillar att jämföra BMX-komponenter för att avgöra vilka BMX-cyklar de ska köpa. Det är en stor lättnad att Haro BMX-cyklar har överlägsna komponenter än Trek BMX-cyklar.

Båda märkena är kända för att fokusera på kvalitetskomponenter. Bob Haro gjorde dock den extra milen för att säkerställa att varje modell i hans serie hade de bästa komponenterna.

Bob Haro såg till att varje komponent de tillverkade, från bromsarna och vevarna till dreven och kedjorna, var upp till de accepterade standarderna i BMX-världen.

Ta till exempel Haro Downtown BMX.

Det var, och är förmodligen fortfarande, den mest favoritmodellen för många BMX-åkare. Den hyllas av freestyle BMX-åkare som äger den för sina högkvalitativa tätade lager i sina headset, välbyggda bakre kassettnav som är mindre underhållskrävande och starka bottenfäste.

Haro BMX-cyklar har dubbelväggiga fälgar med tredelade vevar. Detta är den senaste standarden i BMX-världen.

Haro Downtown freestyle-cykel är ett utmärkt val för avancerade och nya förare, tack vare dess högkvalitativa komponenter. De som för närvarande äger modellen kan intyga att cykeln till och med erbjuder bättre spelrum för tricks och stuntprestanda.

Du bör komma ihåg att reservdelar till Haro BMX-cyklar är lättillgängliga. Du kan klicka på den här länken för att se listan över delar som Haro för närvarande säljer till sina BMX-cyklar.

3. Haro Hade En Stor Samling BMX-cyklar

Jag är övertygad om att Haro-cyklar inte skulle vara mycket vanligare i skate- och streetparkerna om de fortfarande var i produktion.

Varför?

Det beror på att Bob Haro och hans team fokuserade på att tillverka en mängd olika BMX-cyklar för att ge förarna så många alternativ som möjligt.

Några av de bästa modellerna som varumärket handlade om inkluderar:

  • Haro Pro Blackout Race BMX-cyklar
  • Annex Pro XL Race BMX-cyklar
  • Haro Annex SI Race BBMX-cyklar
  • Midway Freecoaster Freestyle BMX-cyklar
  • Haro Leucadia DLX Freestyle BMX-cyklar

Det här är bara några exempel på Haros BMX-cyklar. Och som du kan se, gav märket en hel del alternativ så att föraren kunde välja vad som är bäst för dem.

4. Haro BMX-cyklar är Lätta

Jag är ett fan av lätta BMX-cyklar, för när det kommer till bmxing är det seriöst eller inte alls att cykla. Det är fantastiskt att se Haro BMX-cyklar som väger mindre än andra BMX-cykelmärken.

Haro Annex 61 cm BMX cykel väger bara 107 kg. Även om den är 1 kg tyngre än GT Race Speed Cruiser BMX, ger den fortfarande bättre prestanda.

En lättviktig BMX-cykel har fördelen att du kan trampa mer och få en snabb fart. Det är också mycket lättare att utföra enkla eller komplexa trick.

För att vara tydlig, BMX-cyklar som väger så mycket som 13 kg är inte dåliga. Men det är verkligen så under förutsättning att du bara tänker använda dem för normal körning.

Om du gillar professionell ridning, racing, stuntprestanda och professionell ridning rekommenderar jag att du går lättvikt.

5. Haro BMX Har Högkvalitativa Däck

Varje komponent i en BMX-cykel är viktig för dess prestanda. Det gör att även däck är värda att titta på.

Att rulla på de dubbelväggiga fälgarna är några av de mest robusta och hållbara däcken i BMX-utrymmet. Dessa däck ger tillräckligt med grepp för street- och skateparker, vilket gör dem perfekta för både normal åkning och tricks.

6. Haro BMX Har Kraftfulla Bromsar

Du behöver tillräckligt med stoppkraft för att köra BMX-cyklar. Och det är bra att se att cykelmärket Haro tog den delen med det allvar som det förtjänar.

Märket utrustade varje cykel med kraftfulla U-bromsar, vilket ger ryttare tillräcklig stoppkraft.

Dessa BMX-bromsar kan göra två saker, och de gör det mycket bra.

  • De är så lyhörda att de tillåter dig att göra nödstopp
  • De kan hjälpa dig i nödsituationer

Haro Tillverkar Fortfarande BMX-cyklar

Haro gör inte längre BMX-cyklar. Haro BMX-cyklar avbröts så småningom av teamet som köpte företaget.

Ändå verkar märket sälja cykeldelar, som är specifika för Haro BMX, så om du behöver byta ut några komponenter bör det vara lätt att hitta de delar du behöver.