Varför Vinglar Mitt BMX-däck? Fem Skäl Till Varför Ditt BMX-däck Vinglar!

Ett vinglande BMX-däck är skrämmande, speciellt när du tävlar eller gör stunts. Om du inte är försiktig kan du krascha illa, och det är något du inte vill ha. Undrar du varför mina BMX-däck vinglar?

BMX-däcket kan vinkla på grund av en lös eller åtdragen eker, eller på grund av att hjulet är böjt, felinriktat eller på annat sätt instabilt. Det kan också bero på ett löst lager eller ett överhettat nav som äventyrar hjulens styrka.

Så efter att ha märkt en däcksvingning bör du sträva efter att rätta till det så snart som möjligt. Om det lämnas ofixerat länge kan däcket slitas ut och förvärra vinklingen, vilket bara gör dig mottaglig för en olycka.

Den här guiden kommer att förklara de möjliga orsakerna till att dina BMX-däck vinglar och korrigeringarna för varje problem. Om du är ett offer för BMX-däcksvingningar, följ den här guiden för att lära dig hur du fixar det.

Fem Anledningar Till Att Ditt BMX-däck Kan Vinkla

Nedan är de vanligaste orsakerna till att ditt bakhjulsdäck vinglar:

1. Lös Eker

Om du märker att däcket vinglar är den första möjliga orsaken lösa eller felinriktade ekrar. Ekrarna, de tunna stängerna som löper från cykelhjulets centrum till kanterna, är viktiga för att stärka hjulet.

Så om en är lös, trasig eller till och med saknas, försvagar det hjulet. Som ett resultat kommer hjulet och däcket sannolikt att vingla. I de flesta fall lossnar ekrarna när du träffar en sten, går genom ett hål eller tar itu med allt som kräver extra tryck.

Det är möjligt att se om en eker är lös genom att titta på dess beteende. Om hjulet producerar ett skramlande ljud är chansen stor att en eker är lös eller saknas.

Fixen

Att säkra ditt cykelhjul är det enda sättet att korrigera felinriktade ekrar. Truing är att lossa eller dra åt ekrarna och rikta in de skeva ekerdelarna på fälgen.

Den goda nyheten är att du inte behöver ringa en expert för att få rätt cykelhjul. Följ dessa steg för att skaffa en ekernyckel och en sticka.

Stegen

Steg 1: Placera ditt cykelhjul på stativet

Detta robusta stålställ kan stödja cykelhjul från 41 till 74 cm. Den är idealisk för alla BMX-cyklar.

Steg 2: Snurra hjulet

För att kontrollera wobblingen, snurra långsamt på cykelhjulet. När du svänger bör du notera vilken sida ekrarna drar till. Dessutom hjälper spinning dig att märka skakiga ekrar.

Steg 3 – Dra åt de lösa ekrarna

Nu är det dags att dra åt ekrarna. För att göra detta kan du använda en ekernyckel. Du bör inte dra åt den för mycket eftersom det kan leda till ett annat problem.

2. Talesmanskapet Skärps

För att undvika vinkling bör en eker inte vara för lös. En för hårt åtdragen eker gör hjulet styvt och därmed instabilt och riskerar att vingla.

Att känna spänningen i en eker kan hjälpa dig att se om den är för hårt. Om det är vinkling på ena sidan kan det tyda på att ekrarna på vardera sidan är för täta.

Fixera

För att justera en eker som är för tät är det samma sak som att lossa ekern (delat tidigare).

Denna skiftnyckel är gjord av stål för att hålla längre och hålla dina ekrar raka.

Du kan också byta ekrar som är för böjda eller allvarligt skadade i detta skede. När det är klart, snurra hjulet tills det är sant.

3. Böjt Hjul

Om du märker en vingling på hjulet och ekerspänningen är okej bör du kontrollera fälgens skick. Du kan böja den och göra den instabil.

Kom ihåg att ditt BMX-hjul kan gå ur linje efter upprepade stunts och höga hopp. Bakdäcket kommer att börja vingla när detta händer.

Om du dessutom åker i ojämn terräng eller råkar tumla kan fälgen, som är den mest känsliga delen av hjulet, böjas, vilket gör att däcket vinglar när du kör.

Det är dock inte det enda största problemet. Det är kostsamt att fixa ett ständigt vinglande hjul på lång sikt.

Fixen

Att fixa böjda fälgar är enkelt, och du kan göra det själv, men om fälgen är skandalöst böjd, kontakta en expert mekaniker.

Nu Hur rätar du ett böjt cykelhjul?

Tja, vänd din cykel, eller så kan du använda ett riktigt stativ för att hålla cykeln. Vrid hjulen och inspektera de böjda områdena på fälgen. Räta sakta ut de böjda områdena på fälgen tills de är raka.

Det är möjligt att göra detta medan du fortfarande snurrar på hjulet. Detta ger dig en tydlig bild av om det är sant eller falskt. Du bör också kontrollera om det finns sprickor i de skeva områdena på dina fälgar. Det kan innebära att du behöver byta ut dem.

Detta beror på att även om böjda hjul inte är farliga, kan spruckna hjul det. De är en källa till obalans i hjulen, vilket kan leda till att du faller.

4. Lösa Lager

Kontrollera dina lager om ditt bakre BMX-däck rör sig från sida till sida. Kullager gör att ditt cykelhjul kan svänga. Cykellager är designade för att hålla mellan 5 000 och 18 000 miles.

Om din BMX-cykel har blivit för gammal är det möjligt att lagren är utslitna.

En annan anledning till att lager kan vara lösa är den lösa konen som håller den på plats. De lösa konerna kan få navet att röra sig och som sådan kan ditt bakdäck vingla.

Dessutom, om kopplagren blir skadade, kommer de sannolikt att vara lösa och börja sträcka sig inåt.

Fixen

Att dra åt ett löst cykellager är en enkel uppgift. Men först måste du försäkra dig om att orsaken till vinklingen är lösa lager. Detta kan göras genom att vända din cykel upp och ner och flytta bakaxeln i sidled.

Denna skiftnyckelpåse finns i 8 olika storlekar, och du kan vara säker på att få den storlek du vill ha för att dra åt dina lösa lager.

Se till att du drar åt navet också när du drar åt lagret. Se dock till att inte dra åt det för hårt. Lagret och konerna ska vara i tät kontakt.

När du är klar, snurra den för att kontrollera om den vinglar eller mal. Om inte, skynda! Det var ett fantastiskt jobb!

5. Överhettningshubb

Du kanske inte vet detta, men värmeökningen i navet och ekerområdet när du cyklar aggressivt på din BMX-cykel. Överhettning av cykelnavet får rotorbladen att böjas, vilket sätter press på hjulen och däcken. Hjulet blir instabilt och däcket vinglar.

Även om detta kan vara ovanligt, är det möjligt, särskilt om du cyklar på platser med extrema temperaturer. Om du känner en vingling i däcket och lådorna är kontrollerade kan det vara ett överhettat nav.

Fixen

Du kan fixa ett överhettat nav genom att låta det svalna. Försök sedan att justera om rotorbladen. Om cykelnavet är svårt skadat kan du kanske byta ut det. Undvik också, med alla möjliga medel, att åka i extrema väderförhållanden.

Är BMX Tire Wobble Farligt För Dig?

Cykeldäcksvinkling är ett varningstecken. Att cykla med vinglande däck kan vara farligt inte bara för cykeln utan även för dig.

En liten vinkling kan leda till allvarligare vinkling, och innan du vet ordet av kan dyra cykelkomponenter som ekrarna vara bortom fixering. Det kan leda till allvarliga skador om du kraschar.

Du bör omedelbart vidta åtgärder om du känner att däcket vinglar.

Hur Du Skyddar Ditt BMX-däck Från Att Vinkla

Ingenting är mer effektivt än förebyggande, och det krävs följande för att undvika att däcket vinglar:

  • Alltid rätt talade spänning och täthet
  • Inspektera ofta cykelkomponenter från slitage
  • Pumpa upp däcken enligt rekommenderat tryck.

Folk Ställer Också Frågor

1.Vad Får Ett Cykeldäck Att Vinkla?

Ett däck kan vinkla på grund av ett överhettat nav, felinriktade ekrar, lösa lager eller ett böjt hjul. Glöm inte en för åtdragen eker också. Tänk på alla dessa fem orsaker eftersom det är mycket troligt att en av dem är anledningen till att ditt BMX-däck är skakigt.

2.Hur Fixar Man Ett Vingligt BMX-hjul?

I de flesta fall är allt som krävs för att fixa ett vingligt BMX-hjul att stämma hjulet. Hjultrimning korrigerar en böjd fälg och en lös eker, två av de mest typiska orsakerna till ett vinglande hjul. För att åtgärda problemet korrekt är det viktigt att först bekräfta orsaken.

3. Är Det Okej Att BMX-cykeldäck Vinglar?

Nej! Det är inte okej att ett cykeldäck vinglar. Till och med en liten vinkling ropar ett underliggande problem som behöver åtgärdas. Ta inte lätt på en vackling. Du bör först diagnostisera orsaken och åtgärda den för att undvika ett stort problem.