Fem Bästa Terrängcyklar 2022

De bästa all-road-cyklarna kommer att varva uppför asfalten och inte blinka när du går över på kompakt grus.

All-road-cyklar är i huvudsak drop-bar-cyklar med ramgeometri för väguthållighet och större gafflar för bredare däck. De är idealiska för dig som vill ha en cykel som är snabb på vägen och har välskötta grusvägar. De är inte designade för tuff terräng eller branta stigar.

Vi kommer att diskutera dessa cyklar i den här artikeln. Vi kommer också att jämföra dem med andra dropbar-cyklar.

Bästa Allvägscyklar

.Cannondale Topstone 4 2022

MSRP :

Cannondale Topstone 4 grus /all-road cykel är snabb och mångsidig.

Den är designad för att prestera på vilken yta du än åker den på. Slät asfalt? Kolla upp. Brandvägar? Kolla upp. Knöligt grus? Kolla upp. Med sin lätta SmartForm C2-aluminiumram och kolfibergaffel för att absorbera vägbuller, klarar den allt.

Du kan klättra vilken backe som helst med de breda växlarna (11 till 48T) och ett 40t vevparti. För komfort och grepp kommer cykeln som standard med Promax mekaniska skivbromsar och WTB Riddler 37mm däck.

Om du är ute efter en prisvärd cykel som är byggd för hastighet i vilken terräng som helst, kolla in Cannondale Topstone 4.

  • Kolgaffel och aluminiumram
  • Drivlinan microSHIFT AdventX 10-växlad
  • 700x37mm WTB Riddler däck
  • Bäst för grus & äventyr

. Marin Gestalt X11 2022

Med en droppstolpe för din sits

MSRP :

En spännande och imponerande all-road-cykel behöver inte vara särskilt dyr.

Stig fram, Marin Gestalt X11- cykeln. Ramen är i aluminium och tål mycket övergrepp. Det ger även komfort i terräng. Cykeln kommer med en droppstång, vilket är imponerande med tanke på priset. Även om dessa vanligtvis ses på mountainbikes, kan de erbjuda extra balans vid nedstigning och kan göra det möjligt för dig att få din vikt över bakhjulet mycket lättare än utan.

Breda däck och breda utväxlingsförhållanden är också ett tema på denna cykel, vilket gör den idealisk inte bara för landsvägskörning utan för alla vägar.

  • 6061 Series 3 aluminiumram, Marin Full Carbon gaffel
  • 11-växlad Shimano GRX, 11-42T
  • GRX hydrauliska bromsar
  • TranzX sadelstolpe med droppare
  • 700x40c, Schwalbe G-One Performance
  • Huvudrörsvinkel: 75-73,5 / Sätesrörsvinkel: 75-71,5

. Marin DSX 2022

Mountainbikecyklisterna gruscykel

MSRP :

Marin DSX beskrivs som mountainbikers gruscykel och är en prisvärd ingång till all-road-åkning.

Även om det är prissatt till ett tillgängligt är det fortfarande proppfullt med funktioner. Detta inkluderar ett Shimano 12-växlad gruppset med ett brett förhållande ( 1051T ) för att klättra i branta backar. Den kan även förses med breda däck upp till 45 mm i diameter, vilket gör den idealisk för gruskörning. Den fjädrande gaffeln gör den både väg- och terrängkapabel tack vare dess förmåga att slöa vägen.

Många pendlare föredrar grus- eller allvägscyklar på grund av deras hållbarhet. Detta är särskilt viktigt på vintern. Denna Marin DSX all road-cykel är precis över.

  • 700x45c WTB Riddler
  • 12-växlad Shimano Deore, 10-51T
  • Serie 3 legeringsram, fjädrande gaffel
  • Den är avsedd att användas för grus, äventyr, pendling och turné
  • Huvudrör: 69,5 / Sätesrör: 74

MSRP : från

State Bicycle Co Black Label All-Road cykel är en cykel designad för hastighet i terräng.

Oavsett om du pendlar till jobbet eller tävlar på grus, kan den här cykeln utgöra basen för en njutbar all-road-åkning. Du har möjlighet att välja 700c hjul eller 650b däck. Om du väljer båda i kassan kommer båda storlekarna att finnas tillgängliga så att du kan byta ut dem efter behov. På 700c-hjul är den maximala däckbredden 38 mm och på 650b-hjul är den 47 mm .

En legeringsram med en kolgaffel betyder att cykeln är prisvärd, men går som en dyrare cykel.

  • 700x38c/650b x 47c
  • 11-växlad statsväxel
  • Ram 6061 legering
  • Gaffel kol

. Co-op Cykler ADV 2.1

Mest värdefulla komponenter och positiva poäng av

MSRP :

Coop Cycles 2.1 är ett annat budgetvänligt alternativ som passar alla som letar efter en mångsidig och prisvärd cykel.

Oavsett om det är för att åka på brandvägarna eller pendla till jobbet kan den här cykeln göra allt med breda 700×35 mm däck och skivbromsar. Även om den inte har de mest imponerande specifikationerna, på drygt 700×35 mm, kommer den här cykeln inte att bli en vinnare i världsklass. Till skillnad från de andra på den här listan kommer den med två kedjehjul fram och en 8-växlad kassett.

Legeringsramen är stark medan kolgafflarna erbjuder viss komfort och hjälper till att minska vibrationer från terrängkörning.

Den här cykeln är ett fantastiskt insteg i all-road-cykling, även om den är ganska prisvärd.

  • Aluminiumram och kolfibergaffel
  • 28 Shimano Claris
  • 700x35c Kenda Flintridge
  • Mekaniska bromsar
  • Vikt : 10 kg
  • Huvudrör: 70-72 / Sätesrör: 75-73

. Salsa Warbird

MSRP :

Använd blandad terräng äventyr bäst och grus racing

Salsa Warbird är en all-road racerfärdig cykel designad för snabbhet och effektivitet. Aggressiv grusgeometri kombineras med en styv och lätt kolfiberram för att ge denna cykelpodiumpotential.

Kolfiberramen är laddad med fästen för vatten, verktyg och tillbehör, vilket innebär att du kan förvandla Warbird till en flerdagars äventyrscykel. Klass 5-vibrationsreduceringssystemet integrerat i ramen hjälper dig att hålla dig fräsch längre på gropiga stigar.

Shimano GRX810 gruppset är premium och erbjuder utmärkt hållbarhet på terräng. Vevsatsen är en 48/31T setup och paras med en 11-34t kassett för att ge massor av växlar för att gå uppför och lägga ner kraften vid nedfarter.

Den här cykeln ger mycket för pengarna och är perfekt för all-road-åkare som vill förbättra sina köregenskaper.

  • Shimano GRX RX810 211-växlad
  • Shimano GRX RX810 hydrobromsar
  • WTB EZR TCS fälgar
  • Teravail Cannonball 700x42c
  • Carbon ramset

All-Road-cyklar: Köpguide

All-Road-cyklar Huvudfunktioner

  • 700c hjul med bredare däck i allmänhet från 33-45 mm
  • Drop-bars
  • 1x/2x främre kedjekrans
  • Geometri som är bra för både landsvägs- och terrängåkning
  • Skivbromsar

Gravel Vs All-Road-cyklar

Även om de kan se väldigt lika ut, erbjuder en gruscykel en mer avslappnad geometri än en all-road-cykel. Gruscyklar är den mest mångsidiga cykeln i dropbar-stil . De kan användas på vägar och stigar, men de kan också användas på asfalt. Du kommer ofta att se gruscyklar med utsvängda stänger som erbjuder en mer naturlig handposition. Detta kan bekämpa trötthet under långa dagar i sadeln.

Förare kan också använda 650b smutscykelhjul. Du kan köra bredare däck eftersom det mindre hjulet tillåter mer däckspel. Du kanske också ser människor som använder dessa cyklar som turcyklar på grus. Dessa cyklar är lättare än mountainbikes och lättare att transportera genom alla delar av leden.

  • Däckstorlekar på gruscykel varierar från 35-42 mm även om du kommer att se extremer i båda ändarna av detta spektrum.
  • Dessa stora däck kräver breda gafflar.
  • Utsvängda droppstyre
  • Monteringspunkter för bagage .
  • Mer avslappnad geometri.

Cyclocross Vs All-Road-cyklar

En annan typ av cykel som du kan jämföra med en all-road-cykel är cyclocross-cykeln. De är cyklarna du ser människor springa runt på leriga fält med att hoppa eller kaninhoppa över hinder . Eftersom cyclocross är en UCI-sanktionerad disciplin, finns det vissa punkter som cykeldesignerna måste ta hänsyn till. Dessa inkluderar en maximal däckbredd på 700×33 mm. Ramarna är vanligtvis antingen legerat eller kolfiber och har sedan 2010 till stor del innefattat användning av skivbromsar.

Eftersom de är lätta och smidiga kan de lätt bäras korta sträckor och förbli upprätt i lera eller sand. Jämfört med den mer avslappnade etiken hos en all-road-cykel är de fortfarande kapabla på asfalten, och många pendlare använder dem som en mer bombsäker cykel under hela vintern än sina landsvägscyklar.

  • Prestanda-geometri
  • Cyclocross maximala däckstorlek är 700x33mm
  • Lätt och smidig
  • Vanligtvis legering eller kolfiber
  • Skivbromsar

Road Vs All-Road Cyklar

Olika discipliner har olika genomsnittliga hjulstorlekar

En landsvägscykel kan användas till många saker, men det är bäst att använda den till något som får dig att röra på dig på vägarna. All-road-cyklar antar i allmänhet en liknande geometri som den för landsvägscyklar i uthållighetsstil. Detta gör att de främjar en något mer upprätt körställning så att du kan åka bekvämt längre.

Landsvägscyklar tenderar också i allmänhet att ha smalare däck. Dessa sträcker sig mellan 23-28 mm men beror på gafflarnas spelrum. Landsvägscyklar är inte lika mångsidiga som allvägscyklar och bör endast användas på asfalt.

  • Landsvägscyklar har kortare hjulbaser
  • Drop-bars
  • Däckstorlekar för landsvägscykel varierar från 23-28 mm
  • Fälg och skivbromsar
  • Ramar av kol eller legering
  • Vanligtvis 700c hjul (650b är sällsynta men bra för mindre förare)

Touring/Adventure Vs All-Road-cyklar

Tur- och äventyrscyklar är byggda för flerdagarsresor. Med sina många monteringspunkter erbjuder de gott om förvaringsutrymme så att du enkelt kan transportera allt du behöver för att göra din resa bekväm. Dessa cyklar är kapabla att hantera en del tuff terräng, men inte för hastighet. En landsvägscykel för äventyr är inte tänkt att vara en tävlingshäst. De är stabila på grund av sina långa hjulbaser och kommer inte att avskräckas av tungt bagage. De har också i allmänhet breda utväxlingsförhållanden för att hjälpa dig att klättra utan att slipa på knäna.

  • Storlekarna på äventyrscykeldäck sträcker sig från 25 till 42 mm
  • Ofta stålram
  • Det finns många monteringspunkter tillgängliga för bagage
  • Stänkskärmar
  • Dynamo kraft